Creatief schrijven, hoe doe je dat ook alweer (recensie)?

Een marketingtekst schrijven is net als rijden naar Lyon. Het kan in één ruk. In veel gevallen is het echter verstandiger er meer tijd voor te nemen. Een tekst moet namelijk duidelijk zijn, makkelijk om weg te lezen en – als het éven kan – ook nog SEO proof. Je wilt echter niet dat je lezers afhaken, omdat ze simpelweg verveeld raken. Maar hoe giet je er een creatief sausje overheen om lezers bij de les te houden? Om deze vraag te beantwoorden dook ik in het boek Creatief Schrijven voor Copywriters van Roy Ishak.

Niet alleen wat, maar ook ‘hoe’

Stilstaande vingers en een blanco beeldscherm: een struggle voor iedereen die probeert een creatieve tekst te tikken. Je ziet de cursor ongeduldig knipperen, terwijl je wacht op dat magische moment van onverwachtse inspiratie. Een pijnlijke en zinloze situatie, die ik – helaas – maar al te goed herken.

Een van de eerste tips van het boek was daarom om eerst de boodschap van de tekst te formuleren. Wie wil je bereiken en met welk doel? Heb je dit helder en de grote lijnen bepaald? Dan kun je de tekst verfraaien met creatieve zinspelingen, stijlfiguren en invalshoeken. In zijn boek zet Roy Ishak uiteen op welke manieren je dit kunt doen, waarom deze tips & trucs werken en nog belangrijker: hoe je tot deze creatieve verfraaiingen komt. Wat mij betreft dé key voor een succesvolle tekst.

Succesverhalen eenvoudig toegelicht

Een van de dingen die ik waardeer is dat Roy Ishak veel van zijn eigen werk gebruikt en tot in detail toelicht hoe hij tot z’n creatieve pareltjes is gekomen. Hierdoor ‘klikt’ de informatie in het boek eenvoudig, waardoor je direct snap hoe je dit ook zelf kunt doen. Ook staan er in het boek meerdere overzichten van zelfstandig naamwoorden, bijvoeglijk naamwoorden en werkwoorden die teksten beeldender en actiever maken. In mijn ‘creatieve bijbel’ vind je daarom gekleurde stickers terug. Hierdoor kan ik deze onderzichten direct terugvinden.

Een van mijn favoriete tips uit het boek? Gebruik RAL-benamingen en andere samenstellingen om kleuren in teksten nog sprekender te maken. Zo heeft Barbie-roze een heel ander effect dan zalmroze.

Leren en lachen tegelijkertijd

Het is vaak maar net wie iets vertelt én hoe het verteld wordt. Denk maar aan die grappige geschiedenisleraar of gevatte wiskundedocent. Ook als je geen interesse had in een bepaald vak, maakte de docent er toch een prettig tijdverdrijf van. Dit geldt ook voor Creatief Schrijven van Roy Ishak. In zijn boek maakt hij stoffige stijlfiguren weer glimmend en zonder dat je het doorhebt, verschijnt er een lach op je gezicht. Zo helpt hij je te herinneren wat een acrostichon, allegorie en ambigram ook alweer zijn én hoe je deze eenvoudig toepast. De woorden ‘saai’ en ‘moeilijk’ zijn dan ook niet één keer in mij opgekomen.

Een pageturner voor zowel copywriters als ondernemers

Is het boek ook geschikt voor mij?

Of je nu – net als ik – teksten schrijft, een gewone kantoorbaan hebt of ondernemer bent: als jij commerciële teksten schrijft, kun je veel van Creatief Schrijven voor Copywriters leren. Het helpt in te zien wat een tekst creatief maakt en hoe ook jij dit kunt doen. Voor zowel webteksten, social posts als nieuwsbrieven. Ik ben een kritisch persoon, dus ik hemel dingen niet gauw op. Maar Creatief Schrijven is een must voor elke (beginnende) copywriter. Het boek had dan ook zeker niet misstaan op de boekenlijst van de opleiding Communicatie die ik gevolgd heb.

Ik beoordeel het boek met …

Wat mij betreft krijgt het boek 5 uit 5 sterren. Het is concreet, het is grappig, het is eenvoudig toe te passen. Ook is het boek duidelijk afgekaderd. Je weet precies welke onderwerpen wel en niet behandeld worden én waarom. Creatief Schrijven zal daarom niet het enige boek over copywriting van Roy Ishak blijven. In de disclaimer vertelt hij namelijk dat er nog 6 andere boeken gaan komen. Dit deel was veelbelovend, dus ik ben benieuwd naar de rest.